Työuupumus on erityisesti vaarana tunnollisilla työntekijöillä ja henkilöillä, joilla on taipumusta ylisuorittamiseen. Edellisessä postauksessani kerroin työuupumuksen oireista. Näyttämisen tarve ja tunne siitä, että haluaa pärjätä yksin, lisäsivät ainakin minun kohdallani suorittamista. Olen kerännyt tähän postaukseen keinoja, joista voit aloittaa elämän tahdin hidastamisen.

Luonnollinen uni

Pyri löytämään luonnollinen unirytmisi. Kun väsymys lisääntyy, on helppo alkaa vippaskonsteilla kuten lääkkeet, alkoholi, melatoniinivalmisteet yms. korjaamaan unta. Lue postaukseni unirytmin korjauksesta, niin saat vinkkejä unesi parantamiseen.

Kotiasiat kuntoon

Jos kanssasi asuu muita, sopikaa kotitöiden jakamisesta. Tehkää selvät suunnitelmat, kuka tekee mitäkin. Ja jos asut yksin tai olet muuten päävastuussa kodinhoidosta, niin höllää vähän. Jos väsyttää niin lepää ja ihan hyvällä omalla tunnolla. Kyllä ne pyykit odottavat hetken. Tee vähän vähemmän. Kun patterisi on ladattu, saat enemmän aikaiseksi kotonakin.

Ravinto ja ruoka

Valmista jotain uutta ruokaa. Tai fiksaa vanhaa reseptiä uuteen uskoon. Leikittele. Tee jonkin uusi raikas salaatti. Anna ruoan valmistukselle aikaa. Nauti siitä mitä teet ja opettele uutta.

Somettomuus

Kun sairastuin, siirsin kaikki somesovellukset pois näkyvistä puhelimen perukoille. Olin käytännössä kolme kuukautta täysin someton. Se oli todella vapauttavaa aikaa. Vähennä suosiolla someaikaasi, välitä enemmän itsestäsi ja jätä kumminkaiman kissapäivitykset ja naapurin Liisan salipostaukset vähemmälle. Niillä ei ole sinun hyvinvointisi kanssa mitään tekemistä. Piste.

Mieti mitä somessasi seuraat

Ignooraa somefeedistäsi kaikki mikä ei tuota sinulle iloa. Ihan reippaasti vaan. Ja ala ennemmin seuraamaan jotain höpsöä ja kaunista jos sitä somea on aivan pakko selata. Kardashianin pylly ja meikatut kasvot, eivät tee oloasi paremmiksi. Tai ainakin hyvin harvan tekee. Vaihda täydelliset ihmisten kuvat luontokuviin ja maisemiin tai vaikka eläimiin.

Ruutuajan rajoitus

Vähennä ruutuaikaasi. Siis kaikkia ruutuja. Telkkaria, puhelinta ja tietokonetta, pädejä.. Lue ennemmin lehtiä, kirjoja, neulo, virkkaa, piirrä, maalaa, pelaa lautapelejä tai vaikka pasianssia korteilla, kahvikupin ääressä. Vinkki: Kuuntele radiota. Kuuntelen nykyään YLE Puhetta. Sieltä tulee ajankohtaista ohjelmaa elämästä sellaisena kuin elämä on. Ilman mainoksia. Tee mitä tahansa muuta konkreettisempaa ja yksinkertaisempaa. Aivot kiittävät.

Liiku luonnossa

Pienikin retki luontoon tekee hyvää. Luonnossa voi olla myös liikkumatta ja hiljaa. Luontoretki ei tarkoita aina hikilenkkiä metsäpolulla. Pysähdy. Kuuntele. Hengitä. Anna ajatustesi virrata ja tuulettua.

Harrasta, mutta maltilla

Suorittajat suorittavat myös harrastuksia. Harrastuksen palauttava voima ei toimi, jos suoritat jatkuvasti. Nauti. Jos epäonnistut niin siitäkin oppii. Aina ei tarvitse saada maksimeja ja täyttä hyötyä kaikesta irti. Ota vähän rennommin ja anna kehon ja mielen rentoutua.

Tee jotain luovaa

Maalaa, piirrä, väritä värityskirjaa, leivo kakku tai kuppikakkuja. Kirjoita. Tee kukka-asetelma. Ompele. Tee linnunpönttö tai lauta. Nauti siitä mitä saat aikaan ja ole itsellesi ja tuotoksellesi armollinen.

 

Jos edellä mainitut ideat näyttivät mielessäsi täydellisiltä Instagram-kuvilta, olet jo mielessäsi suorittanut asiat. Tee asioita laittamatta siitä täydellistä kuvaa someen. Asiat tapahtuvat silti. Koet ne, vaikka naapurin Liisa ei sitä tiedäkään. Nauti asioista ilman somen tuomaa painetta, että asioiden täytyy näyttää kauniilta ja elämän on näytettävä täydelliseltä. Ei tarvitse. Voi ja saa olla ihanaa, vaikka se olisi epätäydellistä ja siitä ei olisi kuvaa. Tee ihania asioita ilman, että kukaan tietää ja pidä se omana salaisuutenasi. Opit pian, että se on vapauttavaa.

-turuntimantti-