Olen lukenut jonkin verran unesta ja nukkumisesta. Levon merkitys unohtuu helposti hektisessä elämässä. Mikäli haluat tutustua enemmän uneen ja hyvinvointiin suosittelen tutustumaan suomalaisen traumatologiaan erikoistuneen urheilulääkärin ja ortopedin Aki Hintsan ja kanadalaisen psykologian professori Jordan B. Petersonin ajatuksiin hyvinvoinnista ja levosta. Keräsin tähän postaukseen vinkkejä siitä, miten löydät kehosi luonnollisen unirytmin ja unen.

Rauhoita illat

Pyri rauhoittamaan iltasi. Tee päivän työt ja pikkuhommat kuten laskujen maksut yms. hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Olen myös havainnut, että kaikki keskustelun aiheet, eivät edesauta unta. Mieti siis mitä juttelet iltaisin ja vaihda keskustelun aiheet kevyempiin aiheisiin. Yksinkertaisten kotitöiden teko rauhalliseen tahtiin illalla voivat myös edesauttaa untasi. Asiat, jotka rauhoittavat ennen nukkumaan menoa ovat hyvin yksilöllisiä. Pohdi mitkä asiat edesauttavat untasi ja mitkä eivät.

Mene nukkumaan, kun kehosi on siihen valmis

Kehosi kyllä kertoo, kun on aika levätä. Me emme vain kaikelta hälyltä kuule sitä. Kun olet rauhoittanut iltasi keho alkaa automaattisesti rentoutua. Kun väsymyksen tunne tulee illalla, on aika mennä nukkumaan. Yksinkertaista, mutta vaikeaa. Kun noudatat kehosi antamia merkkejä levosta, uni tulee kuin itsestään. Jos venytät nukkumaanmenoa tästä luonnollisesta pisteestä uni ei välttämättä ole enää yhtä palauttavaa.

Rauhoita makuuhuone

Makuuhuoneessa tulee olla rauhallista. Lemmikit, lapset, ruudut, puhelimet pois sängystä ja makuuhuoneesta. Mahdollisuuksien mukaan huone pimeäksi, ilmavaihto ja lämpötila sopivaksi.

Heräämisaika tärkeämpää kuin nukkumaanmenoaika?

Peterson totesi kirjassaan 12 elämänohjetta kaaosta vastaan, että heräämisaika on vielä tärkeämpää kuin nukkumaan menoaika. Uskon kyllä tähän, sillä jos pyrit heräämään myös viikonloppuina samoihin aikoihin kuin arkena luonnollinen unirytmisi ei järky. Ja toisaalta kun heräät samaan aikaan useimmiten myös viikonloppuisin ja vapaapäivinä nukkumaanmenoaikasikin tasaantuu. Mikäli unirytmisi järkkyy joka viikonloppu se tarkoittaa 52 raskasta alkuviikkoa eli maanantaita ja tiistaita vuodessa. Eli 104 päivää vuodesta vähintään olet väsynyt.

Kofeiini

Kofeiini ei edesauta nukkumistasi. Ei vaikka joisit kofeiinipitoisia tuotteita vain aamuisin. Aki Hintsasta kertovassa kirjassa Voittamisen anatomia -tämä asia kerrotaan yksiselitteisesti.  Mieti siis ovatko kofeiinituotteet todella tarpeen, jos unesi on muutenkin heikkoa.

Alkoholi

Se, että alkoholi edes auttaisi jonkun nukkumista on mielestäni aivan höpöhöpöä. Alkoholi, ei ole hyväksi unelle eikä hyvinvoinnillesi. Luonnollista unirytmiä alkoholi sotkee. Jos mahdollista jätä se siis pois tai ainakin vähennä merkittävästi.

Hommaa herätyskello

Jätä puhelin pois makuuhuoneesta tai ainakin laita se Älä häiritse-tilaan. Vanha kunnon herätyskello on myös oiva apuväline niin puhelinta ei tarvita makuuhuoneessa.

Ole valmis luopumaan

Jos todella haluat noudattaa kehosi tarvitsemaa lepoaikaa ja olet valmis suurimman osan vuodesta toimimaan luonnollisen unen eteen, se tarkoittaa myös luopumista sitä haittaavista asioista. Luonnolliseen uneen ei ole vippaskonsteja. Jos haluat levätä ja palautua hyvin sinun on oltava valmis luopumaan ainakin osin asioista, jotka haittaavat sitä. Valvominen, alkoholi, kofeiini ja jatkuva rasittava liikunta tai työnteko myöhään eivät auta untasi. Kehon luonnollinen uni antaa sinulle paljon enemmän kuin ottaa. Anna siis kehosi ja mielesi levätä ja palautua.

-turuntimantti-