Olen lopen kyllästynyt pohtimaan arkiruokia. Lisäksi ruokien miettiminen vie kiireisessä arjessa paljon energiaa. Tässä postauksessa kerron miten meillä syödään jatkossa. Mikäli haluat itse suunnitella teidän perheeseenne sopivan ruokalistan, löydät tästä postauksesta listattuna yleisimmät arkiruoat. Jokainen perhe on erilainen, joten suoraan tämä järjestelmä tuskin soveltuu kovin moneen perheeseen, mutta tällä idealla oman perheen ruokailujen suunnittelu varmasti sujuu jatkossa helpommin. Ruokailuja ja ruokalistoja kannattaa miettiä etukäteen stressin vähentämiseksi. Aikaa tähän meni minulla pari tuntia, joten urakka ei ole ylivoimainen kenellekään.

Näin meillä syödään jatkossa alkaen 2.1.2020:

Elän puolisoni kanssa viikko-viikko systeemissä ja kanssamme asuu nirsoista nirsoin teinipoika. Olen asiasta keskustellut muutaman samanikäisten kanssa asuvien kanssa ja olen todennut, että en ole ainoa joka elää vähintään joka toinen viikko hunajamarinoidun kanan ja jauhelihan välillä. Olen nyt päättänyt ratkaista tämän arkisen joka viikkoisen ongelman ja pyrin samalla vähentämään ruokahävikkiämme.

Joka toinen viikko nirsoimman mukaan

Listasin ensin nirsoimman perheenjäsenemme mukaan ruoat, joita hän syö (ruoat tehdään maidottomana ja gluteenittomana.) Ruokia on 12:

Mieluisimmat

  • Makaronilaatikko
  • Kanakastike ja riisi
  • Jauhelihakastike ja spagetti
  • Lohi (paistettu tai uunissa)
  • Liekkisiivet, (uunikana)
  • Lihapullat

 

Siinä ja siinä menee

 

  • Nakkikastike
  • Kinkkukiusaus
  • Jauhelihakeitto
  • Lohikeitto
  • Nakkikeitto
  • Hernekeitto

Arkiruokailumme säännöt ja aikuisten ruoat

Tämän jälkeen listasin kaikki suht perusarkiruoat, jotka eivät vaadi ihmeellisyyksiä kategorioihin pääraaka-aineen mukaan (löytyvät lopusta). Normaalien arkiruokien löytäminen ja keksiminen käy työstä, kun nykyään reseptit alkaa olla todella erikoisia.

Arkiruokailumme säännöt jatkossa:

  • Jokaista ruokalajia tehdään kahdelle päivälle
  • Tarkoittaa siis kolmea ruokaa viikossa
  • Yhtenä päiväni viikossa on jokeripäivä, jolloin syödään mitä kaapista löytyy. Ja yleensä löytyy aina tähteitä.
  • Joka toinen viikko ruokaillaan maidottomasti ja gluteenittomasti neljän viikon ruokalista rytmillä
  • Joka toinen viikko valitaan 46 ruoan listasta kolme ruokaa aikuiseen makuun.

Neljä viikon ruokalistaa nirsolle

Joka toinen viikko:

Ruokalista 1.

Makaronilaatikko

Nakkikastike

Hernekeitto

 

Ruokalista 2.

Kanakastike ja riisi

Kinkkukiusaus

Jauhelihakeitto

 

Ruokalista 3.

Jauhelihakastike ja spagetti

Lohikeitto

Liekkisiivet

 

Ruokalista 4.

Lohi (paistettu tai uunissa)

Kasvissosekeitto

Lihapullat

Joka toinen viikko valitaan kolme ruokalajia aikuiseen makuun:

Keitot

  1. Makkara-/nakkikeitto
  2. Tomaattikeitto
  3. Sienikeitto
  4. Kaalikeitto
  5. Pinaattikeitto
  6. Thaimaalainen kanakeitto

Kalat

  1. Kalapalat pakasteesta

Kana

  1. Broilerin koivet
  2. Paella
  3. Pitaleipä kanalla
  4. Tortillat kanalla
  5. Kanawokki
  6. Sitruksinen kanapata
  7. Kookoscurrykastike kanalla
  8. Kanaviillokki

Liha

  1. Karjalanpaisti
  2. Uuniliha (possunsisäfile)
  3. Possun kyljykset
  4. Burgundinpata
  5. Lihasienipata
  6. Kookoscurrykastike naudalla
  7. Kookoscurrykastike possulla
  8. Possunsisäfilepihvit
  9. Kaslerpihvit
  10. Pekonipasta (Carbonara)

Jauheliha

  1. Tortillat jauhelihalla
  2. Pitaleipä jauhelihalla
  3. Jauhelihaperunavuoka
  4. Lihamureke
  5. Chili con carne
  6. Lasagne
  7. Lihapullapasta
  8. Lindströminpihvit
  9. Nachopelti
  10. Moussaka
  11. Italianpata
  12. Kaalilaatikko

Muut

  1. Pyttipannu
  2. Uuniperunat kinkkutäytteellä
  3. Uunimakkara
  4. Katkarapupasta
  5. Avocadopasta
  6. Uunifetapasta
  7. Punajuuririsotto ja vuohenjuusto
  8. Tonnikalapasta
  9. Kasvispihvit

Toivon tämän järjestelmän helpottavan jatkossa meidän ruokailuja ja vähentävän ruokahävikkiä sekä stressiä. Katsotaan kuinka meidän käy.

 

-turuntimantti-